(Voortgezet) speciaal onderwijs
Zelfvertrouwen in het speciaal beeldend onderwijs,
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan'
Voor haar educatief afstudeerproject heeft Rowena onderzoek gedaan naar hoe het zelfvertrouwen van leerlingen in het speciaal onderwijs via de beeldende lessen kan worden vergroot. Dit onderzoek is ontstaan vanuit één van haar passies: dieren. Gezelschapsdieren oordelen niet zoals mensen dat kunnen doen, zij zijn er altijd voor je, zij zijn trouw en zorgen voor gezelligheid.
Omdat zij affiniteit heeft met het speciaal onderwijs, heeft zij ervoor gekozen om haar product te ontwikkelen voor deze doelgroep. Het product dat zij heeft ontwikkeld, bestaat uit een meetinstrument en een lessenserie waarmee het zelfvertrouwen van leerlingen in het beeldend onderwijs kan worden gemeten en kan worden vergroot.
Een kind met een beperking in het speciaal onderwijs is net zo waardevol als ieder ander kind. Het vergroten van het zelfvertrouwen doormiddel van de beeldende vakken is iets waar zij als leerkracht graag aan bij wil dragen. Rowena Peters: ‘Ik vind het mooi om zoveel mogelijk uit te gaan van de mogelijkheden in plaats van de onmogelijkheden. De leerlingen mogen veel experimenteren en eigen inbreng en vrijheid voor verschillende keuzes van de leerlingen wil ik juist stimuleren. Het zou mooi zijn wanneer zoveel mogelijk leerlingen dankzij de lessenserie een boost van zelfvertrouwen krijgen. Zodat zij net als Pippi Langkous (‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’) sterk en vol zelfvertrouwen in de wereld staan.